Woensdrecht is een toptocht. Singletrack all the way en afterparty verzekerd. Aanwezig waren Stunt, 8, Paki, Jezus, Panini en Vinkie. Het begon met mijn eerste ervaring in het leunend fietsen. Strakke wind langs rechts dwong ons om schuin op de fiets te zitten of in de gracht te vliegen. Gelukkig was de wind achteraf nooit nog zo grellig. Gestopt werd er regelmatig, onder andere om gele ijkpunten voorbij te laten. Ook om op adem te komen. Gast 8 had naar eigen zeggen last van diepgang. Leste 10 zouden tussen Paki (verder benoemd al “ik”) en Vinkie beslecht worden, zo werd al eerder duidelijk. Ik had het plan om een gat te rijden door niet-hazen voorbij te steken waar Vinkie dan achter zou blijven steken, vloekend en tierend. Ik had nooit gedacht dat ik dit ook kon verwezenlijken in tweede positie. Het gebeurde als volgt. Twee speklappen wandelden op een duin. Vinkie roept enkele keren “ja” om aan te geven dat hij fietsend en voorbijstekend de duin wilde beklimmen. De reactie van de grootste speklap was een verveeld gemopper zonder uit de weg te gaan. Zelfs na het opstappen liet de man Vinkie niet door. Integendeel, hij ramde hem van de track, waardoor Vinkie een kramp kreeg die hem enkele minuten belette om uit de gefronste bidhouding te komen. Ik wachtte even om de tocht ofwel samen rustig uit te rijden, ofwel de strijd op een faire manier te beslechten. Het werd de strijd. Nog enige tijd heb ik aan de kop geprobeerd om weg te rijden. Vinkie pakte echter de laatste 3-4 kilometer voor zijn koptrekrekening. De wind was machtig, Vinkie ook. En ik kon niet beter dan te wachten op de sprint die ik met een halve fietslengte kon winnen. Een bewogen, winderige, tactische, faire en dus zalige leste 10. Achteraf schlagerfestival in café Non Plus Ultra.
KMS: 48

Geef een reactie

