8u Een eerder miezerige sfeer heerste bij het vertrek in Antwerpen. Regen daalde over ons neer. Het was bitterkoud. “Pffff…” was onmiddellijk de quote van de week. Vincke was nog steeds zat en dat gaf toch ook weinig dynamiek in de fietsgoesting.

IMG_1068 IMG_1070

8u45 Ter hoogte van Brussel verandert plots de regen in sneeuw. En onze gezichten klaren op. Stunt wordt gesmst, want het sneeuwt. Hij had een crashdag. Jammer. Ter hoogte van Overijse ziet alles wit.  Iets verder, bij de aankomst in Pécrot, is de sneeuwlaag minder dik maar de vergezichten spreken boekdelen.

IMG_1072  IMG_1073ac70a9383c5411e289bf22000a1fa4a9_7 IMAG0084

9u30 Na heel wat omwegen, toch op onze fiets geraakt en klaar voor de 50km.  De eerste kilometer is asfeur, dan draait het pad het bos in, een muur omhoog, en plots beseffen we wat ons te wachten staat: een mengeling van modder, herfstbladeren, regenwater, sneeuw en allerlei tuinafval.  Dit vermengt zich in een zuigslibberige massa waarbij fietsen (zeker bergop) niet tot de lijst der evidente zaken kan gerekend worden. Er wordt gezucht.  Gemiddelde snelheid van de eerste 5 kilometer: 8km/u  Geschatte aankomsttijd bij 50km fietsen: 18u.

IMAG0085

10u30 Vincke beseft dat hij zeer weinig remmen heeft in de afdalingen. Met de uiterste gladdigheid van dit parcours, de sleutelbeenervaringen van het nabijgelegen Archennes en het gebrek aan remmen, was de man er niet al te gerust in. Na 10 kilometer komen we al aan de eerste bevoorrading met de vermelding “Je hebt al gedaan”.  Blijkbaar was de boodschap bedoelt voor Vincke, want 1 kilometer verder had hij effectief gedaan. Geen remmen meer.  En ook geen vervangmateriaal.  Dan maar kortste weg naar de start. Ice-spat (gelet op het weer) en de Voorzitter reden verder. De voeten zeiknat en de benen koud, maar we zijn tenslotte helden.

IMAG0086 IMAG0089 IMAG0090 IMAG0088 IMAG0091

11u30 Spatjas en Voorzitter arriveren aan de twee beveurrung, al weer op 22km. Het aantal beveurrungen is in Pécrot zeker een pluspunt.  Overal is er soep. Ook de vitessen van Ice-Spat liggen in de soep.  Hij kan niet meer schakelen.  Ook hij krijgt de melding bij de beveurrung: “Je hebt al gedaan”.  Kortste weg dan maar naar de startplaats.  Voorzitter rijdt dan maar alleen verder. Hij krijgt de keuze tussen 35km en 40km. Aangezien hij nog redelijk fris zit, de omgevingen, de landschappen en de uitdagingen in het parcours top zijn, rijdt hij de 40km.

IMG_1075IMG_1076IMG_1079IMG_1077IMG_1080IMG_1078

12u30 De voorzitter komt aan de derde (!) beveurrung op 33km. Het aantal andere deelnemers op de route daalt echt dramatisch. Op de laatste 15km komt hij nog maar een vijftal bikers tegen.  Fietsen en proberen te blijven fietsen is de missie. Hij ploetert zich door berg en dal tot er plots een kantine opduikt met daarbinnen: een bezopen Vincke die genoot van het licht-erotische Men’s Health met al reeds 3 pisten achter kiezen, een warme aangeklede Ice-Spat smikkelt van hamburgers en Chimay Bleu. Het voelde alsof ik thuis kwam na een lange missie in het verre oosten. De drie bikers waren, ondanks hun beperkte kilometers, respectievelijk 20-30-40km uitermate content dat ze van huis weg waren om van deze prachtpécrot te kunnen genieten. In het naar huis rijden is nog smakelijk veel “Machalla Machalla” geroepen naar allerlei chauffeurs. Op dat moment weet je dat je tevreden kan zijn, als aardmens.


IMG_1082
IMG_1081foto1

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s