HEVERLEE – 8 september – Geen dag zonder verslag, wel een dag zonder kandidaturen: Heverlee bleek heel wat verrassingen in petto te hebben. Van onze biker ter plaatse: Goedhart S.

De dag begon nochtans mooi genoeg. Stunt, Droes en Hvs konden weerom rekenen op het vervoer van Spat, die om 8 uur aan de deur van de voorzitter stond. Op weg leek alles koek en ei, tot Spat toegaf – out of the blue – dat hij dan toch geen ambities vertoonde voor het viceschap. In de ijzige stilte die volgde, durfde eindelijk de Voor het aan om te vragen “of dat werkelijk zijn niet-kandidatuurschap” betekende. De stilte die daar dan weer op volgde, sprak boekdelen. Iemand huilde.

Aan de start werd dit viertal vervoegd door Schriele, Bressie en Paki. In zijn rol van begrijpende begreep die meteen wat er aan de hand was. Spijtig genoeg beging hij de kapitale fout om Schriele dan maar naar diens intenties en ambities te vragen. “Die zijn reusachtig”, zei Schriele, “vooral wat mijn niet-kandidatuurschap voor het viceschap betreft”. “Dat begrijp ik”, antwoordde Paki, “maar ik volg je niet.” “Waarschijnlijk niet”, zei Schriele, “meestal eindig jij inderdaad voor mij”.

Het fietsen nam een aanvang, en de eerste 20 gingen onwaarschijnlijk snel, zodat de eerste bevoorrading er meteen was. Daar gaf ook Stunt toe dat zijn niet-kandidatuurschap een feit was. En niet alleen voor het viceschap: daarbovenop was hij niet-kandidaat voor de biologische én ecologische functie. Onder een zwaarmoedig gesternte fietste de groep (vrienden) verder.

Aan de tweede bevoorrading gebeurde dan het onvermijdelijke. Na het nuttigen van een banaan riep de voorzitter plots uit: “moet ik het viceschap dan soms ook op mij nemen? Of moet ik aftreden om mezelve kandidaat te stellen en me aan deze taak te wijden?” De 6 anderen hadden de grootste moeite om hun voorzitter te sussen, en pas na heel wat verwijtende blikken kon men verder. Er huilde opnieuw iemand.

De laatste 10 gingen hard. De adrenaline deed z’n werk. De genuttigde drankjes op het einde bleken echter van het minder goede type, zodat de sfeer echt helemaal onder het nulpunt zakte. “Bressie”, begon de voorzitter, maar de man schudde meteen het hoofd. “Mijn niet-kandidatuurschap is een feit, “zei hij. “Ik val er niet voor.” De begrijpende vice begreep wat hem te doen stond en keek Bressie aan. “Kunnen we de statuten dan veranderen, zodat ook rosse mensen het viceschap mogen dragen?” Hvs reageerde echter snel: “mijn ambities voor het niet-viceschap zijn torenhoog. Ik streef er even dwangmatig als mijn leerlingen naar – en dat wil wat zeggen”.

De uittredende vice knikte – vol begrip, maar radeloos. De tafel naast de onze pinkte een traan weg, net als de personae die eraan zaten.
“check het met de voorzitter”, opperde iemand nog. Maar dat, beste lezer, kon op niet veel begrip rekenen. Zelf niet bij de begrijpende. Het wordt een spannend najaar.

Stats: Droes, Uittredende, Schriele, Bressie, Hvs, Spat, Stunt: 52 km

Geef een reactie

