“Volg de gele stenen weg” echooooode het nog na toen ik zaterdagavond thuis in m’n beddekijn kroop.

Bleken ze in de verre Limburg iets totaals anders verstaan te hebben onder „stenen” en „geel”; Het betrof vooral veel modder die bestond uit een gewiekste mix van water, leem en Limburgs koeiezaad.

Dit keer moest ik mij door die vorte mix alleen worstelen aangezien de Bruulbroeders zich tot het Kalmthoutse hadden verbonden. Mijn keuze om toch door te zetten bleek evenwel een goede. Op deze manier kon ik wars van alle ruis de focus compleet richten op het fietsen in een prachtomgeving, want dat was het. Zilverachtig blinkende vijvers omzoomd met golvende rietstengels, licht besprenkeld met oude kapelheuvelkes waar het soms stevig afdalen was, waren  m’n deel. Aangezien ik voor het eerst eens op kop kon rijden van m’n eigen groep bleef het koeiezaad redelijk uit m’n bakkes, waardoor het gezichtsveld breed bleef tot aan het einde van de rit van 33km.

Die Limburgers hadden zich goed laten gaan, bewijze de rijstepap mét lepel die werd aangeboden aan de beveurrung. Zonder geruis in de buurt van het circuit van Zolder kunnen nuttigen! Lekker.

Na deze bourgondische stop werd het parcours nog graver, de afdalingen nog sneller, de tracks nog smaller en de klimmen ook zwaarder.

Het magische bestanddeel in de rijstepap bewees zich echter toen ondergetekende in de laatste 10 kilometer nog fut genoeg had en pit in de benen om wat Limburgers voorbij te steken. Ik werd gulzig van al dat voorbijgesteek en wilde iedereen in m’n vizier inhalen…en dat is me in de laatste kilometer gelukt!

Ik kon blij weer naar mijn vertrouwde hoomstee, twee maal klikken met de hieltjes en hup!

Duke

Geef een reactie

